Exercicis

Avaluació inicial
Exercici 1 sobre L’EVOLUCIÓ DEMOGRÀFICA. 
Exercici 2 sobre L’EVOLUCIÓ ECONÓMICA
.
Exercici 3 sobre L’EVOLUCIÓ SOCIAL

Tècnica d'estudi: La interpretació d'un gràfic

  AVALUACIÓ INICIAL

 Indiqueu si són veritat aquestes afirmacions sobre l'Espanya del segle XIX:

  1.  L’augment de  la població espanyola al s.XIX és possible gràcies a què ja no es produeixen males collites.
  2. A l'Espanya del s. XIX l’economia és agrària de subsistència perquè l’agricultura és l’activitat  econòmica 
           fonamental i la terra la principal font de riquesa.
  3. El comerç interior està poc desenvolupat perquè no hi ha excedents de producció.
  4. Els terratinents espanyols  no volien obtenir els màxims beneficis.
  5. La societat espanyola és jerarquitzada.   
  6. A finals del segle XIX el proletariat industrial constitueix la majoria de la població espanyola.
  7. A finals del segle XIX el liberalisme triomfa en Espanya i això suposa que triomfa la revolució
          burgesa.   
Correcció enllaç amb la correcció

 

Tornar al guió del T.5

            

 Exercicis sobre l'evolució de la població, de l'economia i de la societat espanyoles al segle XIX

1. Exercici 1 sobre L’EVOLUCIÓ DEMOGRÀFICA. 

1.1. Resumiu la informació que proporciona el llibre sobre l'evolució demogràfica espanyola i catalana.

1.2. Comenteu el gràfic seguint el guió que coneixeu.                    

 

   gràfic evolució de la població
  
 

 

1.3 Es pot parlar de Revolució demogràfica en el cas espanyol?. Raoneu la resposta.

           
1.4.                                                            L'emigració espanyola a Amèrica (Resum de sortides)
                                                                                  Anys                   Total
                                                                              1882-1889         489.446
                                                                              1890-1903         827.008
                                                                              1904-1913       1.481.775

 

1)Confeccioneu un gràfic amb les dades del quadre.  De què tracta el gràfic?.Expliqueu quina informació ens dóna.  
2) Analitzeu les  causes que devien influir en l'emigració espanyola.
3) En tot el període, quants espanyols havien emigrat?.
4) Aquins països van emigrar?
5) A quins grups socials devien pertanyer els emigrants?
6) Què volien aconseguir?

Tornar al guió del T.5



2. Exercici 2 sobre L’EVOLUCIÓ ECONÓMICA

2.1 Feu un resum de la informació del llibre sobre l'evolució econòmica espanyola i catalana al S.XIX.

 

2.2  Responeu les següents qüestions sobre l'entrevista a Jordi Nadal, autor del llibre "La economía española del siglo xx" publicada a LA VANGUARDIA, el 16 mayo 1987:

-Es de suponer que a estas alturas de 1987 ya es lícito considerar a España como un país plenamente industrial.

Nadal: Efectivamente, España es hoy una economía industrializada. Ahora bien, conservando inmensos desequilibrios regionales. De todas formas, no puede negarse que el país se ha reequilibrado algo, en parte como consecuencia del franquismo. No digo que gracias al franquismo, pero sí que durante el franquismo España se ha industrializado.
-Un poco tarde.
Nadal: Siempre he sostenido la idea de que si este país se ha industrializado muy tarde, no es porque se incorporara con retraso a la carrera industrial. La Revolución Industrial llega a España a finales del s. XVIII; es decir, relativamente pronto, lo que ocurre es que aquí el proceso ha avanzado con muchísima lentitud.
-¿A qué atribuye esa lentitud?
Nadal: A mi juicio el problema central es de mercado, de demanda. En su sentido moderno, la industrialización comienza aquí, en Cataluña. (Pero) la industria sólo crece donde encuentra mercados. En el resto de España, con una economía autoconsumidora, con una capacidad de compra muy pequeña, el desarrollo industrial se ahoga.
-Entramos, pues, en el siglo XX con muy poca industria, casi toda ella textil y muy concentrada en Cataluña.(...)  En la época franquista, que es cuando se puede hablar de industrialización española y no sólo catalana, ¿cuáles fueron los elementos esenciales de ese proceso?.
Nadal: Además de los ya conocidos, como es el turismo, la entrada de capitales extranjeros o la emigración, que contribuye tanto al aporte de divisas (moneda extrangera) como a la mecanización del campo, existe un factor importante: que en los años peores, en los cuarenta y los cincuenta, en el período de economía agraria más regresiva, se produce en el campo español, a pesar de que baje su productividad, un proceso de acumulación de capital considerable. Los precios de los productos agrícolas son altos y, en cambio, los salarios agrícolas son bajos. Hay, pues, un auténtico "aumento de beneficios" que sin duda servirá para financiar en buena medida la industrialización.

  1. Defineix: Revolució industrial, demanda,  beneficis, salari.
  2. Explica què significa la idea "La Revolución Industrial llega a España a finales del s. XVIII" i  la idea "una capacidad de compra muy pequeña,". 
  3. "España es hoy una economía industrializada" explica  què significa aquesta  idea.
  4. Quina era la principal activitat econòmica fins el1940? Quin tipus d’economia tenia Espanya en el s. XIX?
  5. Quan es va  iniciar la Revolució Industrial a Espanya?  
  6. Explica per què va ser  tant lent el procès industrialitzador espanyol 
  7. En quina època històrica es completa la industrializació espanyola? Explica les causes.
  8. Dedueix del text el tipus d’economía   i de societat espanyola  a  l’actualitat.
  9. Resumeix el text.

Tornar al guió del T.5

3. Exercici 3 sobre L’EVOLUCIÓ SOCIAL

3.1 Després de llegir sobre la societat del s. XIX i el moviment obrer, feu-ne un resum sobre les condicions de vida.
3.2 Expliqueu l’evolució del moviment obrer espanyol al s. XIX  i les seves ideologies.

"il.lustració"Tècnica d’estudi: La interpretació d'un gràfic


El procés per a la interpretació d'un gràfic és el següent:

  1. Iniciarem la comprensió del gràfic amb l'observació i la lectura de les dades, comprovant les constants que presenten els dos eixos de coordenades: primeramente amb un eix i desprès amb l'altre. Atenció a les unitats en què s'expressen els valors.
  2. Després pasarem a observar la relació que s'estableix  entre les dues sèries de dades.
  3. A continuació, cal prestar atenció a les oscil.lacions més notables que es produeixen, observant els punts màxims i mínims; la mateixa variació de la corba del gràfic ens ho assenyalarà. Així es podran distingir les fases evolutives en què es pot dividir el gràfic, ja que, generalment, no es presenta una evolució constant. Cada fase ha de tenir unes característiques  constants. A vegades, dins de cada una d'aquestes fases podrem apreciar certes variacions. Observa si és aquest el cas.

                                              Caty González Torrijos. Aprendre. Què t'hi jugues que no et costa estudiar? (resum)

NOTA: si després heu de comentar el gràfic, seguiu el guió proposat.

Tornar a l’índex general

Tornar a l'índex general de tècniques

 

 

Tornar al guió del T.5